کد مطلب:211098 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:115

امام صادق و طب از نظر قرآن
كلیه اطبای قدیم و جدید اتفاق دارند كه تحقیقات علمی به اینجا رسیده و تجارب مستمر هم تأیید نموده كه مدار صحت اجسام و ابدان و علل و اسباب بهداشت و سلامت اعتدال در مزاج است و این اعتدال رعایت جنبه میانه روی و حفظ حد وسط از افراط و تفریط است و این همان بیانی است كه قرآن به وسیله رسول الهی به مردم آموخته كه خوردن و آشامیدن برای همه شما مباح و حلال است گوارای تن شما باشد ولی از اسراف و افراط یا تفریط خودداری كنید.



نه چندان بخور كز دهانت برآید

نه چندان كه از جسم جانت برآید



و نتایج تجارب علمی ثابت كرده كه باید بهترین و پاكترین و تازه ترین غذای نظیف و تمیز را خورد آن هم به مقدار احتیاج معده و لذا در آیه دیگر می فرماید:

كلوا من طیبات ما رزقناكم - خداوند همه چیز را آفریده برای همه كسان كه دارای همه احوال و امزجه هستند ولی دستور می فرماید از غذاهای خوب بخورید كه تمیز و پاكیزه باشد و امروز بر محققین ثابت شده كه این همه امراض عجیب و غریب كه سوغات غرب است از آن گوشت های بازار قصابان فرنگ است كه معمولا خرچنگ - لاك پشت - خوك و سگ دریائی - اسب و الاغ و غیره از مهم ترین آن خوراكها می باشد آن هم ماهها بلكه



[ صفحه 285]



سالها در روده ها مانده و به قول خودشان ضدعفونی شده در سردخانه ها نگاه داشته اند كنسروهای غذائی انواع ماهی های دریائی و غیره موجب این امراض سل و سرطان و جذام و غیره می گردد و قرآن و اسلام مسلمین را از خوردن اطعمه و اشربه حرام كه در فقه كاملا تشریح و تصریح شده منع كردند و لذا این امراض در میان مسلمانان واقعی بسیار به ندرت رخ داده و نبوده و نیست ولی در میان مسلمان نماهای مستفرنگ شایع گردیده است.

قرآن سه اصل را اساس طب قرار داد. یكی خوردن «كلوا» دوم آشامیدن كه و اشربوا سوم زیاده روی نكردن در غذا كه بلافاصله فرمود و لا تسرفوا و اساس حفظ الصحت در این سه كلمه است كه در كتاب طب النبی و طب الرضا موضوع مشروحا بیان شده است.